گرده گل تک گل؛ محصولی ناشناخته با خواص ملموس


گرده تک گل محصولی ناشناخته است؛ اما خواص دقیق آن کمک می کند تا بیماری های مختلف را به صورت تخصصی تر درمان کند.گرده گل تولید شده توسط زنبور عسل یکی از محصولاتی است که متاسفانه در ایران مورد توجه قرار نمی گیرد. این محصول در سال های اخیر با نگاه بیشتر مصرف کنندگان مواجه شده است. خوشبختانه در سال های اخیر با رشد اطلاعات در مورد گرده گل، مصرف این ماده سیر صعودی پیدا کرده و علاوه بر کارخانجات و تولیدکنندگان محصولات مختلف دارویی و بهداشتی، مردم نیز از این ماده برای در درمان استفاده می کنند.
گرده گل های موجود در بازار عموما ترکیبی از گرده های جمع آوری شده از مناطق مختلفی هستند که زنبور عسل به جمع آوری شهد و گرده پرداخته است. زنبورداران به دلیل اینکه جذابیت بیشتری به محصول گرده گل خود بدهند و خواص آن را نیز به صورت متنوع پخش کنند، گرده گل های مختلف را با هم ترکیب کرده و درون بسته بندی های مخصوص به خود، به بازار عرضه می کنند. در این صورت به دلیل تنوع رنگ گرده گل، احتمال خرید این محصول بیشتر می شود.
این در حالی است که می توان بدون در نظر گرفته زیبایی و جذابیت، تنها به خواص گرده گل توجه داشت. خواصی که اگرچه در ترکیب گرده گل های مختلف با یکدیگر متنوعت تر شده و درمان بیماری هایی بیشتری را شامل می شود؛ اما می توان این درمان ها را به صورت تخصصی نیز پیگیری کرد تا به سطح درمان قابل توجهی رسید.
در واقع گرده گل های موجود در بازار بیشتر ماده ای درمانی عمومی هستند که برای درمان بسیاری از بیماری ها مفید به شمار می روند. این در حالی است که ممکن است گرده گل درخت نارنج بتواند برای چند بیماری به صورت تخصصی مفید باشد. این موضوع دقیقا شبیه به عسل تک گل است. عسل تک گل نیز بیشتر از شهد یک نوع گونه گیاهی مشخص جمع آوری شده و به همین علت می توانیم خواص این ماده را تا حدودی حدس بزنیم. به همین علت است که به عسل های تک گل، عسل درمانی یا عسل دارویی نیز گفته می شود. همین موضوع را می توان در مورد گرده گل تک گل نیز مطرح کرد.
در این مطلب تلاش شده تا به گرده گل تک گل بپردازیم. متاسفانه این محصول نه تنها در ایران بلکه در دنیا نیز مورد استقبال واقع نشده است. به همین علت بسیاری از افراد از خواص دارویی گرده گل به صورت دقیق محروم هستند. این در حالی است که می توان با فرهنگ سازی در این زمینه از عرضه کنندگان محصولات خواست تا محصولات گرده تک گل را روانه بازار کنند.

مزایای مصرف گرده تک گل
گرده گل خواص زیادی دارد که در مطالب مجزایی به آن پرداخته ایم. این خواص به صورت عمومی در مورد گرده گل مطرح هستند. دقیقا شبیه به آنچه در مورد عسل چندگیاه یا چهل گیاه می دانیم. تقریبا می توان گفت که اکثر خواص بیان شده در مورد گرده گل در تمامی گرده های جمع آوری شده از پوشش های گیاهی مختلف وجود دارد. این در حالی است که می توانیم ادعا کنیم برخی خواص به صورت اختصاصی در گرده های گل های خاص قرار گرفته که در دیگر گرده ها پیدا نمی شود.
گرده تک گل مزایای زیادی دارد. اگر به این مزایا توجه شود، می توانیم امیدوار باشیم که علمی تر از گرده گل استفاده شود و این موضوع نیاز به فرهنگ سازی دارد.
مهمترین مزیت گرده گل تک گل، مشخص بودن خواص آن است. وقتی شما گرده گل های موجود در بازار را خریداری کرده و مورد مصرف قرار می دهید، کلکسیونی از گرده های جمع آوری شده از گل های متفاوت را میل می کنید. این در حالی است که اگر برای مثال گرده گل درخت بهارنارنج را به تنهایی میل نمایید، علاوه بر خواص عمومی گرده گل، به خواص اختصاصی این ماده طبیعی نیز دسترسی خواهید داشت. همانطور که شهد گل های بهارنارنج خواص مخصوص به خود را دارد، قطعا گرده بهارنارنج نیز خواصی دارد که در گرده جمع اوری شده از درخت بادام یا کنار وجود نخواهد داشت.
علاوه بر مشخص بودن خواص گرده تک گل، انتخاب هوشمندانه تر دوز مصرف گرده گل نیز می تواند گزینه ای باشد که در گرده گل های موجود در بازار به صورت تخمینی حدس زده می شود. اگر استفاده از گرده تک گل رواج پیدا کند، تحقیقات بیشتری بر روی انواع گرده ها انجام خواهد شد. در نتیجه پزشکان به صورت دقیق تری می توانند در مورد میزان استفاده از گرده های تک گل نظر بدهند.

چرا گرده تک گل به بازار عرضه نمی شود؟
علت اصلی اینکه نمی توانیم گرده تک گل را در بازار پیدا کنیم، عدم استقبال از این محصولات است. در واقع تولید کننده گرده گل و عرضه کننده این محصول با رصد بازار متوجه می شود که گرده گل ترکیبی چندان تقاضای زیادی در بازار ندارد. طبیعی است که نمی تواند گرده های مختلف را در بسته بندی های متنوعی روانه بازار کند. در نتیجه عرضه کننده گرده گل ترجیح می دهد گرده گل های جمع آوری شده از گیاهان مختلف را با هم ترکیب کرده تا شانس فروش آن بالاتر برود.
به نظر می رسد علت اصلی این موضوع را باید در فرهنگ استفاده از گرده گل جستجو کرد. اگر مردم ما به خواص گرده گل های ترکیبی پی ببرند و از آن به صورت منظم استفاده کنند؛ هم به درمان بدون ضرر بیماری های خود کمک کرده اند و هم زنبورداران و عرضه کنندگان گرده گل را برای عرضه بیشتر و متنوع تر این محصول دلگرم می نمایند.
با این حال اگر بر اساس تحقیقات خود  توانستید به خواص گرده تک گل از گیاهی خاص دست پیدا کنید، برای تهیه آن بهتر است به زنبوردار مراجعه نمایید. می توانید به زنبورستان هایی بروید که در دشت های یکدست قرار گرفته اند و احتمال وجود گرده تک گل در محصولات ان زنبورستان بیشتر است.

گرده تک گل محصولی ناشناخته است؛ اما خواص دقیق آن کمک می کند تا بیماری های مختلف را به صورت تخصصی تر درمان کند. اگر اطلاعات مردم در مورد استفاده از گرده گل بیشتر شود، احتمالا می توانیم به عرضه گرده گل تک گل در بازار امیدواری بیشتری داشته باشیم. در این صورت قطعا خواص گرده گل بیشتر از پیش به رخ همه کشیده خواهد شد و بیماری های بیشتری را درمان خواهد کرد.